Site icon Xponent

Att skriva för webben


Tips för webbredaktörer som arbetar med WordPress om hur man skriver texter för webbsidor. Här lär du dig om hur besökare tittar på webbsidor och om hur du skriver rubriker och brödtext på bästa sätt för en sökmotoroptimerad webbplats.

För att kunna skriva bra webbtexter måste du känna till att det finns två typer av besökare på din webbplats. Båda typerna av besökare har största intresse av det du skriver. Den första typen är sökmotorer, de söker igenom din webbplats och presenterar detta för sin publik. Den andra typen är människor som hittar din webbplats antingen genom en sökmotor eller därför att de vet att den finns.

Ta stor hänsyn till sökmotorer

Om du missar att skriva dina texter på ett sätt som passar den första gruppen kommer du att gå miste om många riktiga besökare. Antalet besökare som kommer till en webbplats via en sökmotor varierar, men det är inte ovanligt att mer än hälften av besökarna kommer via sökmotorer. Att ta hänsyn till sökmotorer när du skriver är att sökmotoroptimera din text.

Hur besökaren läser en webbsida

Ännu viktigare är dock att skriva för den verkliga publiken på ett sätt anpassat för mediet. Det finns mängder av undersökningar gjorda av hur människor läser på webbsidor. Givetvis så läser besökare en tidnings webbsida annorlunda från en webbsida som handlar om hur man sköter akvarier. Dock så finns det några mönster som går igen oavsett webbsida i undersökningarna.

En besökare börjar ofta att scanna av sidan snabbt för att se vad den innehåller. Det dom tittar på är rubriker, mellanrubriker och listor i texten. En eller två snabba blickar i horisontell riktning på den över delen av din sida, därefter en vertikal ögonrörelse över sidans vänstra kant. Därefter fattar besökaren sitt beslut om han eller hon skall stanna kvar på sidan eller inte.

Rubrikerna är mycket viktiga

Detta betyder att du redan i rubriksättningen av din text kan påverka dina besökare att stanna och ta del av det du skrivit. Listor på sidan underlättar också för besökaren att bilda sig en uppfattning om värdet av att stanna kvar.

Vidare bör du i de två första meningarna på sidan lyckas formulera vad sidan handlar om, då dessa är de första som besökaren scannar av efter att läst rurbiken. Min åsikt är att dessa två meningar skriver du när du är klar med hela texten och markerar dem och ger dom taggen <strong> genom att klicka på knappen märkt B i WordPress verktygsfält. Då kommer du att ha vad man på tidningsspråk kallar en ingress, som i tryckt form har samma uppgift som på webben, att förklara vad artikeln handlar om.

Om besökaren nu väljer att läsa vidare i din text visar undersökningar att det scannande beteendet fortsätter. Därför finns det ett antal kort skrivregler att följa alla för att göra det enklare att begripa.

När en sökmotor besöker din webbplats så scannar den av ditt innehåll sida för sida. Det är därför viktigt hur du strukturerar din text och att du märker upp den korrekt.

Strukturera texten för både besökare och sökmotorer

I din artikel skall du välja att ha nyckelord som beskriver innehållet tidigt i texten. Ingressen skall innehålla dina nyckelord. Se sedan till att alla viktiga stycken i din text har en beskrivande mellanrubrik. Använd nyckelord i mellanrubrikerna också. Se sedan till att märka upp varje mellanrubrik med <h1>, <h2> eller <h3>. WordPress hjälper dig att märka upp rubrikerna korrekt. Detta gör du i verktygsfältet genom att klicka på popup-menyn Format och väljer Rubrik 1, 2 eller 3.

Kom-ihåg

Använd aldrig knappen B i verktygsfältet för att göra en mellanrubrik fet. Du lurar då bara dig själv och sökmotorerna att din tänkta mellanrubrik är en del av din brödtext.
Om du inte använder WordPress kan du kontrollera hur ditt Content Management System hanterar rubriker. Skriv en text och gör vad du hoppas är en korrekt mellanrubrik. Publicera sidan, besök sidan och välj »Se källa/View Page Source« och inspektera html-koden. Leta upp texten för mellanrubriken. Om den ser ut så här <b>Mellanrubrik</b> är det fel.
Det skall se ut så här <h2>Mellanrubrik</h2> för att uppfattas som en rubrik av sökmotorn (eller h3, h4, h5 eller h6).

Referenser
Search Engine Optimization (Wikipedia)
Search Engine Optimization (SEO) – Webmaster Tools Help
Search Engine Optimization Starter Guide [pdf]
Bäst i text – Alla som skriver borde läsa den här boken
Språkrådet – Många goda råd för dig som skriver

Exit mobile version