Site icon Xponent

Som hand i handske – tidningssajt+WordPress

Psykologtidningen ges ut av Psykologförbundet och riktar sig till psykologer, studenter, beslutsfattare, opiononsbildare och andra yrkesgrupper som är intresserade av det som händer inom psykologins område. Xponent fick uppdraget att göra om deras webbplats.

Ursprungligen låg den som en underkatalog till Psykologförbundets webbplats. Nu ville man bygga en helt egen sajt och ville absolut att den skulle vara WordPress-driven. I samband med att vi fick uppdraget hade de precis lanserat papperstidningens nya design. Vi tog därför den som riktmärke för form och typografering. Papperstidningen använder en inramning av artiklar med en prickad linje och har ett urval av fonter som deras tidningsdesigner använder. Vi plockade upp både typografi och den prickade linjen, och valde också en av deras markeringsfärger som accent.

Formgivning

För att åstadkomma designen skapade vi ett helt nytt originaltema för WordPress. Tekniskt har vi utgått från Genesis och skapat ett ”child theme” som bär designen, medan grundfunktionerna kommer från Genesis. Detta har vi sedan kompletterat med vår favorit, SiteOrigins Page Builder. Med pagebuildern har vi kunnat skapa sidor som plockar upp inlägg i de olika kategorierna som behövs för tidningens olika sektioner. Lösningen är både smart och simpel: inläggen i kategorin ”Aktuellet” hittar man på psykologtidningen.se/category/aktuellt där URLen ger en redirect till psykologtidningen.se/artiklar/aktuellt. På denna sida presenterar ett antal widgets de senaste inläggen snyggt och prydligt. På detta sätt är hela webbplatsen uppbyggd och allt blir mycket överskådligt och lättillgängligt.

Designen är givetvis responsivt utformad för att göra den tillgänglig för dator, pekdator och mobil. Här fick vi fundera lite då webbplatsen har många annonser som visas upp. En annons gjord för dator fungerar inte så bra i en mobiltelefon. Vi tog då fram en idé till hur vi kunde göra annonserna mobilanpassade. Istället för att använda jpg- och png-filer föreslog vi att det nya annonsformatet skulle vara svg-filer. Efter ett möte med NewsFactory som säljer och producerar annonserna åt Psykologitidningen fick vi klartecken på detta.

System för annonser

Webbplatsen är också kompletterad med publiceringssystem för annonserna. Förutom att man nu kan publicera annonserna genom att enkelt ladda upp svg-filerna och ange den länk som annonsen skall förses med kan man välja både placering och slutdatum. Superenkelt att sköta och praktiskt att inte behöva komma i håg att ta bort annonsen.

Typografi

Typograferingen sker via Adobe Typekit och de valda fonterna är Ingra för rubriker, Arno Pro för brödtext och Abril och Clarendon Text som alternativa rubriksnitt. Med så många fonter måste man begränsa både vikter och språkstöd nogrannt för att inte få en för tung nedladdning av fonter. Dessutom måste man se till att fonterna cachas på besökarens dator så att nedladdningen bara sker en gång. Vi har också vår vana trogen satt stopp för FOUT.

Anfangen skapas med hakparanteser
I detta fall [U]
Typografiskt har vi gett redaktörerna möjligheten att enkelt skapa en anfang för att kunna gör ”tidningsdesign” i sina artiklar. Vi har också satt stöd för ligaturer i vissa lägen, så att vi behåller så mycket av tidningskänslan som möjligt. Vidare har vi utformat citat (blockquote) på samma sätt som i den tryckta tidningen.

Citat med ligaturer för ffi, fi och st
Exit mobile version