Site icon Xponent

404 behöver inte vara sista sidan på webbplatsen

När dina besökare inte hittar vad de letar efter är risken stor att de lämnar din webbplats. Statistiken säger att majoriteten av de besökare som kommer till en Error 404-sida ger upp och lämnar webbplatsen. Därför är det viktigt att se till att din 404-sida uppmuntrar besökarna och ger dem instruktioner hur de skall hitta det de söker.

Vi har laborerat med olika utfromningar av 404-sidor sedan länge för att se hur vi kan påverka besöksstastiken på våra uppdragsgivares webbplatser. Det har visat sig att det är förvånansvärt enkelt att få besökarna att stanna kvar på webbplatsen trots att de nått en Error 404-sida. En bild eller en film och en ursäktande eller instruktiv text där man ger instruktioner till hur de kan söka vidare på webbplatsen.

För en Genesis-baserad webbplats använder vi en plugin, Genesis 404 Page, för att snabbt och enkelt skapa en bättre 404 än den som WordPress bjuder på i sitt standardutförande. För andra WordPress-sajter finns det liknande plugins som gör samma sak.

Många anledningar till 404-träffar

Det finns många anledningar till varför en besökare når 404-sidan. En av de vanligaste är att sidan i fråga är borttagen från webbplatsen. En besökare som klickat på en länk någonstans förväntar sig att nå en sida, men när sidan inte existerar så presenteras istället Error 404-sidan. Den bästa åtgärden är att se till att det görs så få besök som möjligt på 404-sidan på en webbplats. Därför skall man undvika att ta bort sidor och inlägg i görligaste mån, undvika att flytta sidor och se till att det finns så få felkällor som möjligt. Speciellt viktigt är det för centrala sidor på webbplatsen. Måste du någon gång flytta eller ta bort en sida är vårt tips att att använda en plugin som ger dig möjlighet att göra en ”redirect” från den tidigare URLen till den nya. En bra plugin för detta är Redirection.

Avslutningsvis, här är några exempel på 404-sidor vi skapat

Exit mobile version