Det var tredje gången vi fick uppdraget att göra en ny webbplats, den första skapade vi redan för femton år sedan. Den här gången ville vi ta ut svängarna en aning form- och bildmässigt och samtidigt försöka hitta en ton som inte kändes alldels för nutida. Lösningen hittade vi i typograferingen där vi genomgående använder Brother 1816 av Fernando Díaz. Typsnittet andas femtiotal, vilket också är då verksamheten på Lidingö startades av urmakare Lundh. Den känslan kom fram när vi använde typsnittet helversalt i de tyngre vikterna. Att kombinera de helvarsala feta rubrikerna med versalgemen brödtext i samma typsnitt ger en snabbladdad typografi, som vi gett en extra knuff med anfanger och kapitäler isf. indrag i inledande stycken. Typografin tillsammans med mycket och stora bilder där vi även använder Lidingö Urhandels bilder från Instagram ger en färgrik upplevelse. Samma omsorg används för inläggen, med bilder och en tydlig typografi. Inläggen knyts också till de olika varumärkena som presenteras var för sig på webbplatsen.
Förutom webbplats och logotyp tog vi även på oss att flytta domän, webbplats och e-post till ett nytt webbhotell. Tidigare hade man domänen på ett håll och webb och mail på ett annat. Nu har man allt från en och samma leverantör. Förutom flytten så har vi även synkat över alla gamla mail till den nya e-postservern.
Lidingö Urhandel hittar du här »