Lantz & Co AB är specialister på bemanning och rekrytering. Man förser bl.a. förskolor, skolor, fastighets- och byggsektorn med personal. Det handlar både om att förse kunderna med vikarier för att lösa tillfälliga kriser och om att hitta rätt personer för fast anställning hos kunderna.
Xponent fick uppdraget att ta fram företagets nya webbplats. På en vecka skapade vi den nya webbplatsen, ritade rent och typograferade om företagets logotyp och såg till att alla texter och bilder fanns på plats. De fick också som alla våra kunder tillgång till vår online-manual för WordPress-redaktörer, så att de i fortsättningen kan uppdatera innehållet själva.
Logotypen var skapad med en bild från ett arkiv och texten var satt i typsnittet Humanist 521. Bilden var fin men hade en rastrering i svärdet som blev besvärlig när man skalade ner den. Humanist 521 är ett fint typsnitt, men passade inte alls in som det var använt; pinnigt och lite intetsägande utformat gav texten ingen karaktär åt logotypen.
Vårt förslag var att rita om bilden och förenkla den så att den både blev lättare att trycka och hantera som bildskärmsgrafik för att sedan komplettera den med ett typsnitt med mer karaktär. Vi valde också ut en färgpalett tillsammans med Lantz som vi applicerade på bilden och webbplatsen och skrev sedan företagsnamnet med [det klart Neville Brody-inspirerade] typsnittet Neutraface Display från House Industries.
Lämna ett svar