Xponent fick uppdraget att skapa S:t Eriks första webbplats någonsin. Ja, trots att ölmärket kan räkna sina anor ända tillbaka till 1859, har man aldrig haft någon webbplats. Vi genomförde uppdraget tillsammans med ölexperten Christer Leivo och S:t Eriks formgivare och designer Mattias Brodén. Installationen är som vanligt baserad på WordPress. Vi har också använt Genesis Framework med ett child-theme som vi byggt om och kommer att bygga flera varianter av för S:t Eriks webbplats. Varianterna är alla baserade på de olika färger som Mattias och Jessica ger varje lansering, därför kommer webbplatsen att byta färg flera gånger per år. Vid lanseringen är webbplatsen klädd i färgen för den Rauchbier som S:t Eriks lanserade under namnet Rauk Öl.
Hela webbplatsen är typgraferad helt genomgående med Meta från FontShop. Vi har använt webbfonter från Typekit och arbetat med både serifer och sans serifer i Meta Serien, allt från brödtext och rubriker, till bildtexter och brödsmulor har vi klätt i Meta. Just detta typsnitt är det vi syftar på i rubriken.
Webbplatsen innehåller mycket information om de olika öl som Jessica brygger, S:t Eriks historia och kommer uppdateras med både nyheter och betraktelser. Ta en titt på www.steriksbryggeri.se så kommer du att förstå varför man valt mottot ”Kärlek & Humle”.