Att förstå hur ett inlägg eller en sida i WordPress är uppbyggd är bra att veta när något inte blir som man tänkt sig. Här nedan följer en beskrivning av inlägg och sidor, samt vilka ovanliga problem du kan stöta på som redaktör.
Inläggets/sidans anatomi
En sida eller ett inlägg utgörs ytterst av html-kod som genereras av systemet utifrån vad du skapar i admin. Det mesta av den html-koden kommer från andra delar av WordPress än just innehållet du skapat. Det är kod som deklarerar hur sidan skall uppfattas, kod som visar sidhuvud, menyer, sidfot och andra standardelement på webbplatsen, kod som möjliggör statistik, typografi och en del annat.
Menyer, sidhuvud och sidfot är i stort sett likadana på alla sidor, det som skiljer sidorna åt är det innehåll du skapar. Det är också i den del av koden som utgör ditt innehåll som det ibland kan uppstå fel. Nedanför hittar du lite tips som vi hoppas gör det enklare att förstå, rätta till och ytterst undvika dessa fel.
När du skapar ett nytt inlägg eller en sida så är det först och främst två fält du arbetar i och i vissa fall även ett tredje fält.
- Rubrikfältet
- Innehållsfältet
- I vissa fall kan du även behöva fylla i utdraget (detta gör du enbart om ditt WordPress-tema stöder utdrag)
När du skapar en ny sida eller ett nytt inlägg skall du alltid se till att börja med att fylla i rubriken till sidan. Om du glömmer detta kommer du att få en mycket ”ful” URL. Om jag hade glömt detta för denna sida hade vi fått…
- xponent.se/?p=6216 som URL för denna sida. Denna URL fungerar, men den är inte lika ”snygg” och lätt att förstå som…
- xponent.se/2017/04/ett-inlaggs-anatomi/ som är den URL WordPress skapat åt mig när jag kommit i håg att fylla i rubriken.
Om du råkar ut för detta kan du enkelt korrigera länken. Du klickar på knappen redigera bredvid länken och skriver in eller klistrar in texten som utgör din rubrik och WordPress kommer då att skapa en korrekt länk.
Ett ännu svårare problem är URLer som slutar på en siffra och hur du än försöker redigera permalänken så blir du aldrig av med den. Hur du skall åtgärda detta hittar du här »
Sidans text och bilder utgör huvudparten av inlägget. Normalt är det inga problem, texterna är fullt läsbara och bilderna visas precis som du tänkt dig, men… det finns några saker som du kan råka ut för. Dit hör bland annat att sidans typografi blir helt fel, det kan hända om du kopierar text ur ett Word-dokument och klistrar in i editorn. Det som då har hänt är att du i urklippet fått med typografianvisningar för just denna text. Vi kallar det för skräp i urklippet, vi har en instruktion hur du skall råda bot på detta här.
Ett annat problem som ofta kan vara svårt att upptäcka själv är att vissa bilder inte visas för alla besökare. Bilder som fått namn som inte följer reglerna visas inte i alla webbläsare, de kanske visas i din men inte i några av dina besökares webbläsare.
Det finns bot mot detta också, det handlar bara om att lära sig reglerna för hur man namnger bilder och dokument man laddar upp. Du hittar allt du behöver veta på sidan Bindestreck eller understreck.
Det är också viktigt att förstå att man inte skall använda fet stil för att skapa mellanrubriker i texten. Du skall alltid använda popup-menyn för att ställa in rubriker. Likaså skall du använda knappen för punktlista och numrerad lista istället för att göra dessa manuellt.
Det finns flera anledningar till detta…
- Det blir snyggare
- Enklare att läsa
…men framför allt
- Listor ger sökmotoroptimerad text
Medryckare kallas de på tidningsspråk det som vi på webben kallar för utdrag. Det är en kort text, besläktad med ingressen, som beskriver ett inläggs innehåll. Vissa WordPress-installationer stöder utdrag på så sätt att de på en sida som visar upp flera inlägg använder utdraget som presenterande text under rubriken. Det finns inga större problem med dessa annat än att om de är väldigt olika i längd mellan inlägg som presenteras på samma sida kan ge ett gluggigt utseende. Därför, bestäm i förväg hur långa dina utdrag skall vara. Om de skiljer en rad eller två är sällan ett problem, men om skillnaden är större än så bör du se över rutinerna.
Sammanfattning
- Det första du skall göra är att skriva sidans rubrik
- Håll ögonen på att du inte kopierar in typografi från ett Office-dokument
- Lär dig reglerna för hur du namnger bilder och dokument
- Använd knappar och menyer i admin för att formge din sida
- Gör dina utdragstexter ungefär lika långa
Ett sista råd: Korrekturläs alltid dina sidor efter att du publicerat dem så att du är säker på att allt blivit som du önskar.
Lämna ett svar