Next Moose är ett nystartat företag som sysslar med det svåraste arbetet av alla, att förutspå framtiden. Svårigheterna är inget man sticker under stol med, men man har en metod till hjälp – ”The Next Moose Prism”.
Xponent fick uppdraget att ta fram både en webbplats och en logotyp för det nystartade företaget. När det gällde webbplatsen ville de ha något unikt och som dessutom marknadsförde deras metod. Vi valde att skapa en helt ny design och utgick då som vi brukar från Genesis standardmall för att skapa formen. Vi valde en Ferrari-gul bakgrundsfärg och en stor illustration med Next Moose Prism inlagd i stark röd färg. Allt innehåll på webbplatsen visas sedan på en delvis genomskinlig vit platta. Vi kompletterade webbplatsen med Site Origins PageBuilder för att kunna använda samma teknik att presentera sidor och inlägg som vi valt för XpoMagz.
Typograferingen av webbplatsen är gjord med ett enda typsnitt, Tablet Gothic från TypeTogether. Den går att variera på en mängd sätt och upplevelsen är att nextmoose.com använder flera olika typsnitt för att presentera innehållet.
Logotypen skulle också sticka ut och vi gjorde några varv med olika idéer innan vi slutligen landade i älghuvudet. Valet av typografi gjordes med tanken att vi ville undvika att använda något alltför extremt futuristiskt typsnitt, utan i stället skapa något med en klassisk font som håller i längden. Typografin runt älghuvudet sattes därför i Mantinia av Matthew Carter och Cherie Cone, en variant på Carter’s Galliard från 1978.
Lämna ett svar