Att skicka nyhetsbrev är enkelt om du använder rätt teknik. Vi har hjälpt flera företag med nyhetsbrevsutskick, nu senast CMH Nordic och LOs ungdomssekretariat. Men det är inte att skicka nyhetsbrevet som är den stora utmaningen, utan att skriva nyhetsbrev som mottageren vill läsa OCH att följa upp varje utskick och se om det fungerade.
Statistik för utskick
De lösningar vi rekommenderar har alla det gemensamt att de efter ett utskick kan rapportera hur det mottagits. Med statistiken kan du följa utskicket timmer för timme, och inse att till och med veckor efteråt så används ditt utskick av mottagarna för att hämta information.
- Har mottageren läst utskicket?
- Vilka länkar har man klickat på?
- Hur många mottagare har inte fått utskicket?
Allt detta utgör grunden för hur du sammanställer och kanske också formger dina utskick framöver. Populära inslag skall givetvis återkomma, det som lockade få kanske skall uteslutas.
Under våren kommer vi att skriva ett blogginlägg om nyhetsbrev, med tips främst för redaktörer.
Formgivning av nyhetsbrev
Du prenumererar säkert själv på några nyhetsbrev idag och vet att formen på dessa skiljer sig från all annan epost du tar emot. Tekniskt så är formgivna nyhetsbrev bara enklare webbsidor som skickas till dig. Xponent åtar sig att formge nyhetsbrev och även i vissa fall sätta upp lösningen åt er. Nedan visar vi exempel på hur våra utskick ser ut.