Digitala lyftet är ett initiativ från Dataföreningen för att samla verktyg och metoder som verksamheter i Sverige behöver för att vidareutveckla sina medarbetare.
Xponent arbetar kontinuerligt åt Dataföreningen och fick uppdraget att ta fram en webbplats för Digitala lyftet förra månaden. Eftersom det behövde gå snabbt så använde vi vårt eget tema XpoMagz. Det är samma bas som vi använder för Dataföreningens webbplats, vilket gör det enkelt för redaktörerna att börja arbetet med innehållet. XpoMagz använder SiteOrigin Page Builder som ger redaktörerna möjlighet att formge sidorna mer som ett magasin med friare placering av texter och bilder, och samtidigt kunna fritt använda alla WordPress olika insticksmoduler direkt på sidorna. T.ex. har man fällt ihop skrymmande anmälningsformulär och vunnit i läsbarhet och på samma gång gett sidan ett bättre utseende.
För typograferingen av webbplatsen valde vi Erik Spiekermanns Fira Sans, skapad på uppdrag av Mozilla. Genom att variera vikter och grader och även använda versaler och letter-spacing har vi lyckats få en omväxlande typografering utan allt för tunga nedladdningar från Adobe Fonts.
Lämna ett svar