• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Xponent

WordPress-experten

  • Varför WordPress?
  • WordPress
    • WordPress-tips
    • Artiklar vi läst
    • Fyradagars WordPress-kurs
      • Kursdatum & anmälan
      • Kurs i WordPress dagtid
      • Kurs i WordPress kvällstid
    • WordPress-paket
    • WordPress-manual
    • WordPress teman
    • Genesis – en kort genomgång
  • Vi hjälper dig
    • Att bygga nytt
    • Att modernisera
    • Att serva
  • Xponent
    • Om Xponent
    • Portfolio
    • Nyheter
    • Integritetspolicy & cookies
    • Xponent in English
  • Kontakt
  • Sök
Hem · Nyheter · Produktpresentationer med Inriver och WooCommerce

Produktpresentationer med Inriver och WooCommerce

24 mars 2024 publicerat av superadmin Lämna en kommentar


När de båda företagen inom samma koncern bestämde sig för att bilda ett gemensamt bolag behövde de en ny webbplats. Vi hade byggt en webbplats tidigare åt ett av bolagen, nu ville man att den nya webbplatsen skulle kopplas i hop med deras PIM (Product Information Management system). Tillsammans med Goran Gozo fick vi uppdraget.

Moestue & Cask importerar vin, öl och sprit från hela världen; deras produkter finns till salu för oss vanliga medborgare på Systembolaget, samtidigt säljer de också sina produkter till hotell- och restaurangbranschen. Uppdraget de gav oss var därför att skapa en webbplats för båda kundgrupperna. Skillnaden mellan kundgrupperna avspeglas i sortimentet, därför måste webbplatsen kunna byta sortiment beroende på om du tittar som privatperson eller restaurangkund. Detsamma gäller även priserna, delar av sortimentet är gemensamt men priset skiljer sig åt.

Vi valde att bygga en brygga mellan deras PIM, InRiver, och WooCommerce. På det sättet fick vi en webbshopsliknande presentation av produkterna och i stället för en kundvagn valde vi att länka direkt till Systembolagets produktsidor. Ur InRiver plockar vi alla information som konsument- och restaurangpris, information om innehållet som volym, typ av dryck och vad den pasar till, också information om producenten och produktionsmetoder tillsammans med en produktbild.

Vår vana trogen använde vi Genesis, men inte tillsammans med vår vanliga PageBuilder utan valde denna gång att använda Gutenberg som lösning. Gutenberg är i egentlig mening ingen pagebuilder, men gör i praktiken samma jobb och låter redaktörerna använda en friare formgivning.

Vi utgick denna gång från ett Genesis-tema, Revolution Pro, som har en sparsmakad design fokuserad på typografi och är klart för både Gutenberg och WooCommerce. Vi skruvade på formen en aning och typograferade med Montserrat och PT Serif för lite karaktär, och för att kunna lyfta fram bildmaterialet som håller hög kvalité. Resultatet är en lättläst och tydlig webbplats med en smart produktpresentation med en utmärkt sökfunktion.

I uppdraget ingick också att formge företagets nyhetsbrev, skapa en logotyp för deras kundklubb och att göra en serie symboler de använder för när de beskriver vad respektive produkt passar till.


Deras redaktörer kan nu fokusera på nyheter, nyhetsbrev och pressutskick och slipper underhålla alla produktsidort (mer än 400 olika produkter).

Webbplatsen hittar du på moestuecask.se. På webbplatsen hittar du också deras kundklubb, gå med så får du ett nyhetsbrev varje månad där de berättar om kommande lanseringar och småsläpp på Systembolaget.

Arkiverad som: Nyheter Märkt med: Genesis Google webfonts InRiver typografi WooCommerce

 

Sökmotoroptimering – Vad handlar SEO om egentligen?

Alla pratar om det, men är det någon som egentligen förstår det? Det hela går ut på att se till att en webbsida skall synas så högt upp som möjligt i sökmotorernas sökträfflistor. Det handlar både om teknik och innehåll som styr hur en webbsida kommer att exponeras i sökmotorerna.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Aktuellt

Plan- & bygglagen som E-learning

Byggutbildarna gav Xponent uppdraget att flytta deras distanskurser från en tidigare plattform över till WordPress och Sensei LMS.

Digitala lyftet version 3

Lidingö Urhandels nya webbplats och nya logotyp

En helt nyproducerad webbplats för Företagsfokus

Wordpress-tips

Nybörjarens 7 dödssynder

Som nybörjare på WordPress finns det många enkla fel att göra. De flesta är ofarliga och du ser dem enkelt själv och kan rätta till dem. Men det finns några fel som är enkla att göra men som är svåra att se med blotta ögat.

Göm din inloggningssida

En bortglömd men viktig detalj

Typsnittsskärpa – antialiasing

Blixtrande webbfonter och vad du kan göra åt det

Nyhetsbrev med WordPress-tips

Inte för ofta, inte för långt och när det kommer ändå fyllt med smarta tips för dig som jobbar med WordPress; antingen som redaktör eller producent.


Xponent stöder

Följ Xponent

  • LinkedIn
  • RSS
  • Twitter
  • Vimeo

 

© 2025 Xponent · sitemap · cookies+gdpr · Powered by WordPress & Genesis